Goblini!


Malí, zelení, s velkou hlavou, s kamennými zbraněmi, se stájemi pro vlky a pavouky a s vámi jako večeří. Goblini. Nebudu zde pitvat rozdíl mezi skřetem, orkem, skurutem, goblinem a kdovíčím ještě, snad každý ví, co (kdo) to goblin je.

V momentální kampani je do hry házím po hrstech z ryze praktických důvodů. Moje grupa je i na první úroveň podle mých představ děsně silná. Goblini a jiné aggro potvůrky jejich hlavní výhody pěkně vyvažují. Je jich hodně (proti útokům zaměřeným na jednoho, prostě černokněžníkovy triky), nemají moc velký útok, nemají moc životů a podporují zvyšování úrovně. Prostě něco, co z nul udělá hrdiny nejvyššího kalibru a i pak se to hodí. Může si DM přát něco víc?

A protože hraju D&D 5e, která moc nepodporuje taktické boje (nebo alespoň ne tak taktické, jak bych si přál), pročetl jsem si pár Bestiářů a udělal si takový malý seznam vylepšení, které udělají boj za gobliny zajímavější. A abych nemusel složitě připočítávat body, tak jsem si naše i pár nevýhod. Ale kdo je vděčný za příliš jednoduché boje, že?

1) Vidí ve tmě. Teda alespoň ti, co žijí v podzemí, nebo ve dne spí a v noci bdí. Nebo obojí. Každopádně je to něco, co se mnohdy nepoužije, pokud hrajete na povrchu, ale v podzemí, kde žijí, je to výhoda k nezaplacení (pro gobliny).

2)Jsou mrštní. Hodně mrštní. Skáčou po stromech, lezou po skoro kolmých stěnách, řeku přehopkají po kamenech v peřejích. Dejte jim občas nějakou tu výhodu k ověření Obratnosti. Ve čtvrté edici měli ZS, která jim dávala jeden pohyb, když je minul na ně vedený útok. To není špatný nápad.

3)Je jich hodně. Netřeba komentovat.

4)Mají velitele. Ne, vážně. Vemte statistiky goblina, zdvojnásobte je, klidně i ztrojnásobte (ne do záporu), přidejte zkušenosti pro postavy … a schopnosti, díky kterým přežije.  Mezi ně patří něco jako velení ostatním goblinům („Jeden goblin v dohledu udělá jeden pohyb/dostane výhodu na další útok“), které dává jeho malým zeleným nohsledům větší šanci na přežití (a tím zvyšuje i jeho šance, přes zeď jeho vojáků se k němu nikdo nedostane). A pak něco, co mají v páté edici. Měnění místa se svými podřízenými. Pak to před hráče staví taktické výzvy. Postavit se veliteli, nebo raději oddělávat jeho podřízené? Tak či tak, poté, co postavy zabijí velitele, vyličte, jak ostatní slábnou a utíkají z boje.

5)Nejsou hloupí (většinou). Dělají pasti, přepady a nevystavují svoje krčky (většinou) zbytečně. Odstřelovači, šipkové pasti, valící se kameny, chycený naštvaný kanec právě vypuštěný z klece,… To vše může potkat postavy na cestě k jejich hnízdu.

6)Mají pomocníky. Něco, na čem jezdí (vlci jsou klasika, potom velcí pavouci) a pár větších bráchů. skuruti, sinější skřeti a orci. Rozzuřený trol se taky šikne. Na vyšších úrovních tam to „koření“ v podobě silnějších kamarádů házejte po naběračkách. Ale to zase patří k návodu, jak dělat zajímavější boje.

7)Teď je ta nevýhoda. Moc se mi nelíbí, ale proč je dělat těžší na poražení, než je nutné, že? Vždycky se dá odebrat, nebo na ni zapomenout. Je jí jednoduché pravidlo, které říká, že když goblin dostane zásah, dostane s ní i permanentní nevýhodu na boj. Převzato z AiME. Také občas mají nevýhody na slunci (teda ve dne).