První čtení DrD+

Protože jsem se tak nějak přidal do „remaku“ DrD+ (info o celé téhle akci je tady), rozhodl jsem si přečíst (skoro) celá pravidla téhle hry, ať jsem v obraze. V minulosti jsem to několikrát zkoušel, vždycky s tím, že jsem si přečetl pár stránek a odrazen textem pravidel (vlastně i těmi pravidly samotnými) s tím, že tohle je opravdový propadák, nikdy si to nezahraju a mě bych od toho dát ruce pryč. Doba pokročila a změnila se a já se začal zajímat o DrD+ 2.0. A abych tedy věděl, co mě čeká a nemine, vzal jsem si pravidla a poznámkový blok, do kterého jsem si zapisoval věci, které mě nějak zaujaly (ať již v dobrém, či špatném slova smyslu). Z těch se potom zrodil tento post. Upozorňuji ale, že je to celé jen první letmé čtení. Pročetl jsem se příručkou a tohle jsou věci, které ve mně zůstaly a utkvěly. Rozhodně to není nějaká recenze, chvála či apel na hromadné házení kamení. Nějak moc jsem se nad hrou jako celkem nezamýšlel, posuzuji to celé ze své žabí perspektivy, nevidím za roh, další příručky a pořádně ani za sebe. Takže, DrD+, jdu na tebe!

Tvorba postavy


Takovou první pěknou věcí je, že tvorba postavy zabírá skoro třetinu knihy. Nejprve jsou nějaké věci na začátek o tom, co to je vlastně za hru, jak se taková hra hraje a co je potřeba. A taky první varování, že tohle je hra pro zkušenější a, že nesedne každému. Dobré vědět. Potom začíná samotná tvorba postavy. Je opravdu detailní. Na začátek si vyberete rasu a povolání, hned nato vás to pošle do knihy příslušného povolání. Takže si sice můžu přečíst, co moje povolání umí, ale nevím nic konkrétního, dokud si tu knihu neotevřu.

Popis ras je formou povídání, spíše, než starý „Dračák“ rasy připomínají staré AD&D. Nebo alespoň mě. Nechybí kroll, česká klasika a navíc je tady skřet. I s poznámkou, že nemusí být dobré ho hrát a se dvěma svými poddruhy – goblinem a skrutem. Mechanický popis rasy je až někde dále v nedohlednu. Další zajímavostí je, že některé věci se dozvím až někde na koci pravidel. Třeba, že skřet má postih -2 na přímém denním světle. Taky byste si ho raz dva zahráli? Každá rasa má u Vlastností své hodnoty, ty se ale dají později upravovat bodovým nákupem. Ten má za následek prodloužení tvorby a vzrůst bonusů.

Nakonec kapitoly je umístěno shrnutí. Jako na jiných místech je tady proto, aby nikdo nemusel číst celou kapitolu a stačilo mu přečíst si jenom to shrnutí. Ne, vážně, tak podrobné to je.

A na závěr bonus - příběh táhnoucí se celou kapitolou. Nápad dobrý, jenom při delších pasážích jsem si musel vzpomínat, o co vlastně jde. Jsou to takové střípky ze života skupiny hrdinů, v příkladech doplněných ještě o další postavy sloužící patrně k inspiraci. A té je tam opravdu hodně. Státy a města, dobrodruhové, bohové, bytosti, zápletky. Jejich jedinou nevýhodou je, že jsou rozházené po celé knize, takže je nenajdu na jednom místě, hezky přehledně seřazené.

Vlastní hra – základní mechaniky


Na začátek dali autoři trochu demotivující text o tom, jak jsou pravidla složitá, ale že je určitě zvládneme. Tak jdeme na to, ne?

DrD+ obsahuje tři základní typy hodů. Normální hody, jaké známe odevšud jinud, hody s vlivem času a rozšířené hody na úspěch. Hody s vlivem času jsou určitě fajn, o tom žádná, jen jsem je zatím nikdy nepotřeboval. O rozšířeném hodu na úspěch nemluvě. Jako bonus na hody s časem nám dali tabulky. To je taková tradice plusek. Zajímavé na nich je, že obsahují i věci, jako je čas nutný na výrobu meče určité kvality. Čte-li toto některý z autorů, nechť mi prosím do komentářů sdělí, jak přišli na takové údaje. Podle mě, jako víceméně oldschool hráče je použitelná tedy třetina hodů.

K hodům se pojí bonusy. A těch je tady celá řada. Nejdříve za Vlastnost, potom za Dovednost a nakonec za nějaké jiné věci, jako je kvalitně vykovaná zbraň nebo diamantové hroty na kotvičce od lana. Vtip je v tom, že se sčítají – vycházejí tedy občas pěkně vysoká čísla, v pravidlech třeba běžně 15. S tím, jak PJ stanovuje obtížnost, to tvoří pro mě opravdu podivnou kombinaci.

Tak, hody jsou za mnou, teď nějaký ten balast a jde se na boj, ne? Ne. Jde se na tabulky. Tabulky, tabulky, hory tabulek. Odkazuje mě to na konec knihy do příloh, tak si počkám. A aby mě autoři neodradili, dali mi úžasný nástroj na tabulky. Je to jednoduché. Pro převod funguje šestka a dvacítka. Když k hernímu údaji přičtu šestku, v tabulce se zdvojnásobí. Když dvacítku, zdesetinásobí se.

No a na závěr taková zajímavost. Vaše postava neuběhla nějakou vzdálenost v metrech. Uběhla to v celém přirozeném čísle, tedy třeba +75. Jenom podle pravidel to vypadá, že polovinu času se při hře převádí. Výhodu jsem našel až někde ke konci pravidel. Je jí topení, kdy sečtu svoji Odolnost (tady si nejsem jistý Vlastností, ale jedna z nich to je) a hod 1k6 (nebo ještě něco, nejsem si úplně jistý) a mám dobu, po kterou vydržím se zadrženým dechem. Převedu to přes tabulku a mám výsledek.

Někde tady přichází první náznaky boje. Poškození. Poněkud netypicky tady nejsou Životy, ale mřížka zranění. Je rozdělena na úseky, když překročíte jednotlivé úseky, něco se vám stane, nejčastěji pak postih. Počítá se na řádky a půlřádky. Dále je tady jedna čára, která má vliv na léčení zvaná Mez léčení. K tomu je tady ještě Mez vyřazení, která má, jak jsem pochopil vliv na velikost této mřížky.

A potom ty postihy způsobené zraněním. Mají velikost, popis, příslušnost k nějakému typu a taky živlovou příslušnost. Každý postih má  nějakou, reprezentovanou tím, jestli nějaký ze živlů přebývá, nebo naopak chybí. Pro postavu to vlastně nic neznamená, jediné, na co to je, je jakési omezení či bonus u léčení. Nakonec mě zaujala pravidla pro bolest. Pokud si dobře nehodíte, něco se vám stane. Nejčastěji pak, že v boji zahodíte zbraň. Docela chytré, skoro jako Suffer Harm v AW. Jen s tím rozdílem, že tohle přišlo dříve.

Léčení vypadalo jednoduše. Sečetlo se pár čísel a bylo to. Zranění se vyléčila, Životy se obnovily. Vlastně ne. Mřížka zranění. A teď do toho vstupuje Mez léčení, která nesmí být překročena (nakonec se posune, jestli to chápu správně) a další a další omezení. Patrně nejjednodušší mechanika v celé knize a oni ji takhle ztíží.

Ještě k léčení se mi autoři snažili vysvětlit rozdíl mezi symptomatickým léčením a kauzálním léčením. Pořád to nechápu a úplně si nejsem jistý, proč to v pravidlech je. Zato se opravdu těším na boj. A ten je stále v nedohlednu. Jsem někde v půlce knihy.

Boj


Půlka knihy dávno za mnou a kapitola Boj je tady. První velká část je věnována zbraním, kde každá má spoustu čísélek, které je nutné znát. Je tam toho opravdu dost, když se to nejspíš napíše do přehledného deníku, nemusí to být špatné.

Jedním z nich je Minimální síla. Jde o to, že pokud na nějakou zbraň nemáte sílu, nebudete ji používat správně a budete mít nějaký postih. Nevím, jestli bych to při hře řešil, na druhou stranu to zvyšuje realističnost.

Další z těch čísel je například Délka a dalších pár, která se přičítají k Boji, Útoku či Obraně. Nemusí to být špatné, když se to dobře a přehledně zapíše. Nemám po ruce kompletní deník, takže nevím, jak moc použitelný je. Ale už teď vím, že bude mnohem použitelnější, než prázdný papír.

Věta o tom, že boj nesmí mít zdlouhavá pravidla, mě opravdu překvapila. Iniciativě se tady říká Hod na Boj, je to klasický hod a k tomu Bojové číslo, které je součtem čísel ze zbraně a Vlastností postavy. Nevím, proč se tomu neříká Iniciativa. Před tímto hodem si rozmyslíte akce, hodíte a začnete je vykonávat podle výsledků. Trošku mě pobavilo to, že když na někoho křiknu, bude moci on reagovat až v příštím kole. A pak tady jsou legendární papírky se vzkazy. Mám rád oldschool, ale čeho je moc, toho je příliš.

Kdo čekal hexový, nebo čtverečkovaný papír je na omylu. Nějak tady ani jeden není. Bojuje se na plánu bez nějaké mřížky. Strašně fajn jsou ty popisy, jak udělat boj přehledný pomocí figurek - papuč místo draka, les ze dvou sešitů a tužka položená přes volný prostor mezi nimi v roli klády přehozené přes cestu jsou geniální. Na druhou stranu tady zůstala rychlost postavy vyjádřená v číselné hodnotě bez toho, aby byla nějak měřena.

Další dobrý nápad je bojové pravítko. Je to vlastně kus papíru s napsanými čísly, na který se pokládají žetonky označující jednotlivé účastníky boje. Dobrý způsob, jak nezapomenout kdo jede.

V této části pravidel mi dávkují informace po malých částech, asi jako Lovecraft ve svých hororech. Jenže ten je neopakuje ještě jednou ve shrnutí v jednodušší podobě.

Boj samotný (konečně jsem tam!) je nezvykle jednoduchý. Teda v základu, pak přijdou nástavby a to jsem nevěděl, kde vlastně jsem. Máte jednu akci, jeden kryt zbraní (potom ji už ale nesmíte použít ve své akci) a dva kryty štítem, k tomu nekonečno úhybů. Vyhodnocuje se dvěma hody, jeden má obránce, druhý útočník. Obránce přičte Obranu, útočník Útok. Pokud je útočníkův vyšší, zasáhl. Pokud je nižší, nezasáhl. Pokud zasáhl, hody se odečtou a výsledek se porovná s tabulkou, aby se zjistilo, kam rána dopadne. Dobrý nápad, ty zásahové plochy, ale asi by se mi nechtělo je pořád počítat. Možná to po pár hrách přejde do krve, když to budu mít napsané na papírku, ale to nevím.

Pravidla pro střelbu jsou skoro stejná. Je tam dokonce i tabulka na určení bonusu/postihu za vzdálenost. Třeba to někdy někdo ocenil, ale mě by se opravdu nechtělo při hře určovat, jak daleko kdo stojí od střelce. K tomu jsou tady i pravidla pro nepřímou střelbu, patrně jako tradice a úcta k Bouchiho práci na pravidlech Dračího Doupěte I.

Zranění navíc fungují trošku jinak, než jsme zvyklí. Něco hodíte a potom to převedete přes tabulku. Hned nato jsou další tabulky. Nebo vlastně minitabulky. Jsou to efekty zranění na různých částech těla podle svojí velikosti. Takže se asi zase listuje a listuje pravidly. Útok naplocho, skoro legendární možnost z DrD I, která ubírala stínové životy a srážela do bezvědomí, tady jenom mění zranění na drtivé. Ehm? Co že ta změna? K boji jsou připojena i pravidla na předávání předmětů. Akceptor a Donor jsou pojmy naprosto nutné. A na úplný konec je tady ještě výčet akcí, které mže při boji postava dělat. Nevím, proč je až na konci kapitoly.

Další kapitoly, které nejsou o boji a ani o hodech a které se zvou Postupy při hře


Vida, hned na začátku se přešlo ke shrnutí kapitoly hned na začátku. Teda poprvé za celou knihu mi někdo poví, co si za chvíli přečtu. Schválně, jestli tam bude i závěr a shrnutí. Takže tahle kapitola bude pohybu. V tom shrnutí na začátku mi teda shrnuli vzorce. Asi někdo předpokládal, že si je nebudu pamatovat. Potom rozdělil pohyb na čtyři typy – chůzi, spěch, běh a sprint. Ostatní typy pohybu (jako třeba plavání) se odvíjejí od tohohle, co se námahy týče. Navíc nejsou názvy odvozeny od rychlosti, ale od vyloženého úsilí. Věta „po dobu +20“ mi vykouzlila úsměv na tváři. Další věta o něco dále v jednom příkladu na tom byla podobně. Cituji:
       
„prodírá se hustým lesem… ..a musí běžet během, a bude mít rychlost 5-6 km/h“

Další na řadě jsou pravidla pro naložení a pravidla pro držení váhy na jednom místě. V příkladu uvádějí mříž vážící 300 kg. Nevím, kde tohle číslo vzali (dobře, nevím, kolik váží mříže), ale vím, že by se mi nechtělo pamatovat a určovat váhu všeho, co by postavy mohly někde v dungu najít a zvedat.

Znovu jsem se zasmál, když mi řekli, že na hodu 1k6+22 někdo musí hodit 35 a více. U pravidel pro únavu je příklad s Feidipidem. Ten je dobrý, jenom… podle těch pravidel běžel buď 10 hodin, nebo umřel po cestě. Vzhledem k tomu, že tuhle cestu absolvovali všichni přeživší Řekové z bitvy, aby ochránili své město, říkám si, kde je chyba.

A na závěr kapitoly je shrnutí. Já věděl, že mě nezklamou.

Tak, teď ještě nějakou „menší“ kapitolku a jsem na konci. Tou kapitolou jsou další postupy při hře.

Dozvím se tam, jak spočítat za jak dlouho umřu hladem, jak daleko dosvítí
světlo, něco, co mělo být v tvorbě postavy (pokud jsem to přehlédl, tak se omlouvám), pravidla pro oslnění a tuny dalších věcí.

No dobře. Tohle nebyl konec. Je tady ještě něco pro PJ. Tam zjistím, že Pán Jeskyně má vždycky pravdu, a když ji náhodou nemá, tak ji má, a spoustu dalších věcí. Působí to na mě trošku zvláštně. Říká se, že když hodím dítě do vody, naučí se plavat. Co se asi stane, když mu předtím vysvětlím mechaniku plavby a začnu mu povídat o odporu vody?

Ještě tam jsou dovednosti, ty jsem ale nečetl. A tohle je úplný konec pravidel.